понеделник, 21 октомври 2013 г.

Какво е афилиейт маркетинг?

Какво е афилиейт маркетинг? 

Някои от нас си спомнят 90-те години на вече отминалия век като период на бурен и забележителен растеж на гръндж музиката и филмите на Джим Кери. И докато това не противоречи на чистата истина, мнозина ще кажат, че приносът на 90-те е големия, красив, технологичен феномен, наречен World Wide Web (или интернет, мрежата, огромният дигитален океан от информация под върха на пръстите ни). И както се случва при появата на която и да е нова медия или технология, и тогава компаниите бързо съзряха нова възможност да маркетират продуктите и услугите си на милионите потребители, които влизаха в уеб страниците всеки ден. С появата на търсачките (search engines) в средата на 90-те, интернет процъфтя до масирана информационна и е-комерсиална машина. Собствениците на сайтовете пълнеха страниците си с качествена информация, която беше от значение за посетителите им, и първите започнаха да търсят начини да компенсират усиления си труд. Ранните форми за онлайн маркетинг CPM (cost per mile) и фиксирани реклами (fixed placements, познати още като спонсорирани линкове или резулати) бяха предизвикани в конкуренция от нововъзникнали, по-измерими форми, сред които се нарежда и афилиейт маркетинг. И така, що е то афилиейт маркетинг?

Същността на афилиейт маркетинга се крие във връзките, или връзката между 3 страни:

В афилиейт маркетинга Рекламодател, наричан още Търговец, е всяка компания, която рекламира и продава стоки и услуги. Рекламодателят може да бъде практически от всяка сфера на бизнес – такъв, който продава електроуреди, самолетни билети и дрехи до застрахователна компания, която продава полици. Най-голямото предимство, което афилиейт маркетинга предлага на рекламодателите е прецизното бюджетиране и абсолютна измеримост на рекламните бюджети – те плащат само за продажби и регистрации. Най-голямото предизвикателство и отговорност за тях е да заработят с афилиатите в един отбор като стимулират продажбите и компенсират съразмерно усилията на афилиатите.

Афилиат може да бъде всеки индивид или фирма, които притежават и администрират уеб сайт, блог или страница в социалните мрежи, в които промотират стоки и услуги на рекламодател в замяна на комисионна за направени продажби или регистрации. Криейтивът и техническата изработка на рекламните инструменти – банери, продуктови фийдове, текстови реклами или линкове, е отговорност на рекламодателя, докато афилиатът се грижи за подбора и позиционирането на инструментите, таргетирането на кампаниите и стимулирането на неговите посетители да купуват. Той е този, който познава потребителите на сайта си и тяхното поведение, както и кои са посланията, които ги карат да действат. Размерът на комисионните е право пропорционален на стойността на продажбите, реализирани през сайта на афилиата.

Последното звено в триъгълника на афилиейт връзката е потребителят. Той посещава даден сайт, вижда реклама и решава дали да извърши действие – да кликне върху линк или да изпрати информация, завършването на което изисква препращане на потребителя от сайта на афилиата към сайта на рекламодателя. Това е, което наричаме конверсия.

Как работи афилиейт маркетингът? 

Да не се заблуждаваме – модерните технологии, сред които интернет не е изключение, може да са доста стряскащи за разбиране, а термини като malware („злонамерен софтуеър”), курсор или спам, ги правят да изглеждат и опастни. Така че – поклон пред момчетата, които са решили, че интернет търговията и афилиейт маркетинга могат да разчитат на безвредна технология като „бисквитките” (cookies). „Бисквитката” работи с уеб браузерите за съхраняване на информация, такава като преференциите на потребителя, данни за логин или регистрация, или съдържанието на онлайн кошницата за пазаруване. Някога избирали ли сте опцията уебсайта да „запомня” потребителското име и парола, с които влизате? Това е бисквитка. Забелязвали ли сте, че ако веднъж въведете за търсене „оферти за пътуване” след това започвате да виждате банери с реклама за пътувания на други сайтове? Тези реклами се появяват заради Вас и закачените бисквитки (което е ОК, защото е безвредно). В афилиейт маркетинга една от задачите на бисквитката е да запомни линка или рекламата, върху които даден посетител клика. Бисквитките могат да запаметяват също датата и часа на клика, както и какви сайтове или съдържание посещава потребителят най-често. Има много видове бисквитки и техни приложения, но бисквитката, на която разчита афилиейт маркетинга се нарича „бисквитката на първия” (first-party cookie). Когато посетител влезе на сайт на афилиат и кликне върху рекламата на рекламодател, браузерът на посетителя получава т.нар. „проследяваща бисквитка” (tracking cookie или tracking code), която идентифицира рекламодателя, афилиата, рекламата и сумата на комисионната. Тези данни се съхраняват в параметрите на информацията на линка и могат да съдържат и други анонимни данни, които да бъдат използвани за „разпознаване”.